Gör dina egna julkort

Julkortets historia

De första kommersiella julkorten skickades av Sir Henry Cole i London, 1843, och visade en illustration av John Callcott Horsley. Bilden på julkortet, som illustrerade en familj med ett litet barn som drack vin tillsammans, visade sig kontroversiell, men idén var klipsk: Code hade hjälpt till att introducera ”Penny Posten” tre år tidigare. En omgång på 1000 julkort trycktes upp och såldes för en shilling stycket.

Tidiga engelska julkort visade sällan vinter eller religösa motiv, utan istället blommor, älvor och andra fantasifulla motiv som påminde mottagaren om vårens antågande. Humoristiska och sentimentala bilder på barn och djur var populära julkortsmotiv, precis som alltmer raffinerade former, dekorationer och material. År 1875 blev Louis Prang den förste tryckaren att erbjuda julkort i Amerika, men hans julkorts popularitet ledde till billiga imitationer som till slut drev honom från marknaden. Tillkomsten av vykort blev slutet för de mer genomarbetade julkorten enligt ”Victoran-stil”, men vid slutet på 1920-talet kom julkort med kuvert tillbaka.

Julkorten fortsatte att utvecklas genom 1900-talet med olika smaker och tryckmetoder. Världskrigen förde med sig julkort med patriotiska motiv. Idiosynkratiska ”studiokort” med tecknade illustrationer och ibland vågad humor blev på modet på 1950-talet. Nostalgiska, sentimentala och religiösa bilder är åter igen populära och reproduktioner av Victorianska och Edwardianska julkort är lätta att få tag på.

”Officiella” julkort började med drottning Victoria på 1840-talet. Den brittiska kungafamiljens julkort är generellt porträtt som reflekterar viktiga personliga händelser under året. År 1953, gav president Dwight D. Eisenhower ut Vita husets första officiella julkort. Dessa julkort visar vanligtvis scener från Vita huset så som de framställs av framstående Amerikanska konstärer. Antalet mottagare har mångdubblats över årtiondena, från bara 2000 år 1961 till 1,4 miljoner år 2005.

Moderna julkort kan köpas individuellt men säljs vanligtvis i paket med samma eller olika motiv. En återupprättelse för intresset i papperskonst, speciellt ”scrapbooking”, har höjt statusen på hemmagjorda julkort och gjort en mängd verktyg för stämpling och liknande tillängligt. Avancemang inom digitalt fotografi och tryck har möjliggjort ett mer tekniskt sätt att personalisera julkort med foton, meddelanden och illustrationer.

Teknologin kan också bli ansvarig för minskning av julkort. Det uppskattade antalet julkort som mottogs av Amerikanska hushåll föll från 29 år 1987 till 20 år 2004. Epost och telefon möjliggör mer frekvent kontakt och är lättare för generationer uppväxta utan handskrivna brev – speciellt med tillgängligheten av webbsajter som erbjuder att skicka julkort via epost. Hursomhelst, med 1,9 miljarder julkort skickade i USA under endast 2005, så kommer julkorten sannolikt inte försvinna i första taget.

Ända från början har julkort samlats entusiastiskt. Drottning Mary fick ihop en stor samling som nu finns på Brittiska Museét. Exemplar från tryckandets ”gyllene ålder” (1840-1890) är speciellt prisade och inbringar stora summor på auktioner. I december 2005, såldes ett av Horsleys originaljulkort för när 9000 pund. Samlare kan fokusera på speciella motiv såsom tomten eller på en speciell tryckteknik.

julkort3_4-sid